Het gaat gelukkig in de meeste gevallen gewoon goed, maar heel soms kan het gebeuren dat er geen nazorg voor jouw nieuwe kozijnen is, omdat de leverancier niet meer bestaat. Door faillissement, of omdat het bedrijf simpelweg gestopt is. Vaak kom je hier pas achter als een lekkage of tochtproblemen ontstaan; je wilt aanspraak maken op de garantie van de kozijnen, maar komt er dan achter dat de leverancier niet meer bestaat.
Het kan ook gebeuren dat je na een aanbetaling het nieuws krijgt dat de kozijnen helemaal niet geleverd gaan worden, omdat de leverancier door faillissement de kozijnen niet kan leveren. Wat doe je dan? Ben je het aanbetaalde bedrag kwijt, of kun je dit nog ergens verhalen?
De meest gestelde vragen worden door onze afdeling Onderhoud & Reparatie voor u beantwoord:
Komt het vaak voor dat collega kozijnen leveranciers of fabrikanten failliet gaan?
“Gelukkig niet. We zien in het oosten van het land dat eenmansbedrijven ophouden te bestaan, klanten die vervolgens onderhoud willen kunnen dan niet bij hun leverancier terecht. Komt daarbij ook nog dat in de oostelijke provincies vaak geïmporteerde kozijnen uit Duitsland worden gebruikt. Dus dan heb je een gestopte leverancier van je kozijnen en je hebt een merk kozijnen uit Duitsland. Dan is het lastig om te achterhalen bij wie je nu moet zijn voor onderhoud of reparaties.”
Hoe kunnen particulieren zich verzekeren tegen dit soort zaken?
“Ten eerste, check of jouw kozijnen leverancier is aangesloten bij het VKG-keurmerk (VKG staat voor Vereniging Kunststof Gevelelementenindustrie). Heeft een leverancier het VKG-Keurmerk, dan weet je dat de kozijnen én de montage volgens de strenge kwaliteitseisen van dit keurmerk worden geproduceerd en gemonteerd.
Daarnaast is het VKG Waarborgfonds, als onderdeel van het VKG-keurmerk, een garantie waarmee niet alleen uw aanbetaling is verzekerd, maar ook de afbouw. Mocht een VKG-keurmerk leverancier failliet gaat en haar verplichtingen niet meer kan nakomen, dan garandeert het VKG Waarborgfonds dat de opdracht voor dezelfde prijs wordt overgenomen door een andere VKG-keurmerk leverancier. En het bedrag van uw aanbetaling bent u dus niet kwijt.
“Toen een aantal jaren geleden een grote kozijnenleverancier failliet ging, kregen wij als Schipper Kozijnen hun lopende klanten toegewezen. Gelukkig voor deze klanten hebben wij toen alles netjes kunnen leveren, afmonteren en de garantie over kunnen nemen. Uiteraard betaald door het Waarborgfonds van VKG-Keurmerk.”
Zit er nog een maximum aan dat bedrag dat je van VKG garantiefonds krijgt?
“Het VKG-Waarborgfonds staat garant voor de aanbetalingskosten tot maximaal 30% van het aankoopbedrag.”
En als een kozijnen leverancier geen gebruik maakt van het VKG garantiefonds?
“Dan heb je als klant helaas geen recht op terugbetaling van de (aan)betaling of afbouwgarantie van de kozijnen. Daarom is het dus verstandig om voor aankoop te checken of de kozijnenleverancier het VKG-Keurmerk heeft.”
Daarnaast zou je natuurlijk ook kunnen controleren of een kozijnen leverancier financieel gezond is.
“Natuurlijk kan dat, maar voor particulieren is dat niet altijd makkelijk te checken, niet iedereen heeft de middelen of toegang tot de bronnen hiervoor. Heb je die wel, dan zou je inderdaad kunnen controleren of een kozijnenbedrijf financieel gezond is. Maar het VKG-Keurmerk met Waarborgfonds is dan toch wel het meest veilig en gemakkelijk te controleren.”
Als mensen bij jullie aankloppen omdat hun kozijnenleverancier failliet is gegaan, wat doen jullie dan?
“Is hun leverancier van kozijnen failliet of gestopt, dan maken we een nieuwe inventarisatie en helpen de klant zoveel mogelijk waar het kan. Als het gaat om aankoop van nieuwe kozijnen waarvoor een aanbetaling is gedaan en de leverancier was aangesloten bij het VKG-keurmerk, dan koppelen we dit terug aan de VKG, zodat men ook financieel gecompenseerd wordt.”
Stel jullie moeten een klant helpen met kozijnen die jullie zelf niet leveren?
“Het gros van alle kozijnenprofielen komt maar van een paar fabrikanten, en die zijn over het algemeen goed en gaan jarenlang mee zonder onderhoud. Het gaat meestal fout bij de montage. Als deze niet goed is gedaan, gaan kozijnen lekken of tochten. Wij kunnen voor elk merk kozijn de montage en het onderhoud overnemen.”
Uiteraard willen we weten waarom men bij Schipper Kozijnen in veilige handen is bij de aankoop van kozijnen.
“Bij Schipper Kozijnen kunnen we onze klanten van begin tot eind helpen. Van het advies voor de aankoop, tot onze eigen professionele monteurs en onze servicemonteurs voor alle onderhoud en reparaties na plaatsing. Daarnaast zijn we al ruim 50 jaar een gezond familiebedrijf en hebben uiteraard het VKG-keurmerk met het daarbij behorende VKG-Waarborgfonds.”